Total Pageviews

Friday, December 18, 2009

Problem Posing/Pengutaraan Masalah

Mulai semester lepas (sem 1,sesi 09/10)saya mula menyelia pelajar bernama Ilfi Norman bagi menyiapkan tesis Ph.D berkaitan aktiviti problem posing dalam kalangan pelajar matematik sek men. Tajuk ini dipilih kerana trend terkini di seluruh dunia bukan lagi terhad kpd kemahiran problem solving shj tetapi lebih kpd kemahiran yg lebih kreatif iaitu problem posing. Berdasarkan sesuatu situasi bermasalah biasanya berkait dgn konteks sebenar dlm kehidupan seharian, pelajar digalakkan mengutarakan sendiri/mengenal pasti masalah itu, apa yg hendak dicari dsb dan seterusnya menyelasaikan masalah berkenaan. Ini adalah tesis Ph.D kedua dibawah seliaan saya selepas tesis pertama mengenai masalah pembelajaran tajuk pecahan yg berjaya diperolehi oleh Pn Suhaidah Tahir pada tahun 2006 yg lepas.

Alhamdulillah setelah tamat semester pertama itu Ilfi dan saya telah berjaya menulis artikel awal dan baru shj diterbitkan dalam Journal Pendidikan terbitan Fakulti Pendidikan UTM bertajuk Problem posing activities amongst secondary school students.

Semoga dgn izin Allah swt kajian ini akan berjalan dgn lancar dan berjaya ditamatkan dlm tempoh tiga tahun seperti yg ditentukan.

2 comments: