Total Pageviews

Sunday, December 6, 2009

Musleh dan Dong Jiao Zong


Dong Jiao Zong adalah sebuah pertubuhan NGO yang amat berpengaruh dalam menjaga dan memperjuangkan kepentingan pendidikan Cina (meliputi khususnya aspek bahasa dan budaya)kaum Cina di negara kita. Menurut seorang rakan bahawa orang Cina umumnya memberi sokongan teratas sekali kpd DJZ ini,kemudian kepada persatuan suku kaum/clan mereka selepas itu barulah kepada parti politik yg menjaga kepentingan mereka. Timbul persoalan bagaimana pula kepada orang Melayu/Islam ? Kalau kepada pertubuhan yg menjaga kepentingan pendidikan Melayu/Islam - pertubuhan apa? Kalau kpd clan/suku - pertubuhan apa pula? Kalau kpd pari politik yg menjaga kepentingan Melayu/Islam - parti apa?

Kalau sukar dijawab dgn pasti dua persoalan yg akhir itu barangkali persoalan pertama itu boleh dijawab dgn agak pasti buat masa ini iaitu Pendidikan SRI-SMI Sdn Bhd (MUSLEH) yg sedang mengendalikan lebih kurang 30 buah sekolah rendah dan menengah Islam swasta diseluruh negara (lebih kurang 13,000 pelajar) pada masa ini adalah pertubuhan yg agak besar dalam bidang pendidikan Islam ini. Nampaknya nama MUSLEH dan sekolah sekolah rangkaiannya mula mendapat perhatian/menambat hati mayarakat Islam dan Pengerusinya juga iaitu Uzt Megat Amin Megat Mohd Noor sering diminta memberi pandangan/ulasan tentang pelbagai isu berkaitan pendidikan Islam di Malaysia dari masa ke semasa.

Adalah diharapkan dgn sokongan semua pihak dan dgn izin Allah swt satu hari nanti MUSLEH ini boleh menjadi sebuah badan bebas yg berautoriti/berwibawa tentang pendidikan Islam kpd masyarakat Islam di negara ini spr mana peranan DJZ kpd masyarakat Cina. Dengan izin Allah swt saya sendiri akan turut menyumbang sedikit sebanyak tenaga, masa, buah fikiran dsb untuk memperkasakan Pendidikan Islam menerusi MUSLEH ini. Semoga Allah mempermudahkannya...InsyAllah.

No comments:

Post a Comment