Total Pageviews

Sunday, December 6, 2009

Outcomes-Based Education dan Islam


Dalam seminggu dua ini saya berpengalaman menjadi pengajar PTK5 bagi calon Prof Madya UTM dan menjadi auditor prestasi akademik (APA) dua fakulti di UTM. Pengalaman ini menjadi lebih bermakna apabila saya dapat melihat perkaitan rapat antara OBE yang menjadi buzz word dan sangat popular dalam dunia pendidikan kini. Konsep OBE ini agak mudah sahaja iaitu fokus pendidikan adalah kepada pencapaian hasil pembelajaran iaitu akhirnya apa yang pelajar tahu dan dapat lakukan diakhir sesuatu pelajaran/pengajaran/kursus/program dsb. Yang dipentingkan adalah hasilnya berbanding dengan proses untuk mencapainya. Misalnya sebagai contoh diakhir suatu pengajaran pelajar mestilah dapat melakukan solat dengan betul,maka aktiviti pelajaran mestilah diarahkan kesitu - cara mengajarnya boleh fleksibel dan pelbagai mengikut jenis/kebolehan pelajar,tidak terlalu terikat tempoh masa yang diambil dsb yang penting hasil pembelajaran(HP)tercapai. Semua aktiviti P&P,sumber,pentaksiran dsb di strategize kan ke arah pencapaian HP yang telah ditentukan lebih awal. Ini menjadikan aktiviti P&P lebih berpusatkan pelajar dan penilaian berasaskan kriteria yg telah ditetapkan yg seterusnya dapat menjamin kualiti pendidikan dan latihan berkenaan.

Cuma spr konsep konsep lain, OBE ini walau pun dekat dengan pendekatan Islam tetapi orang orang Barat juga yang telah berjaya mendokumentasikannya dengan baik yang mudah untuk diamalkan oleh semua pihak.

No comments:

Post a Comment