Total Pageviews

Tuesday, October 13, 2009

Erti Kehidupan

Tanggal 30 sept 2009, genaplah usia saya 54 thn. Kalau diikutkan skim lama pada tahun hadapan 2010, jika Allah memanjangkan usia, saya akan bersara wajib. Namun begitu dalam skim baru sekarang,saya berpeluang selama 4 thn lagi sehingga genap usia 58 thn untuk dpt memberikan apa apa sumbangan yg patut dlm melaksanakan tugas sbg pensyarah dan penyelia projek/disertasi/tesis/praktikum dsbnya di UTM ini.

Dalam usia yg agak senior/lama (istilah tua katanya sensitif!)begini,saya selalu membuat refleksi sendirian tentang apakah sebenarnya sumbangan saya dalam kehidupan ini yg akan dikira Allah swt sbg amal jariah,yg kekal abadi hingga hari akhirat nanti?

Sering teringatkan maksud Hadis Nabi saw bahawa apabila matinya sesaorang anak adam yg kekalnya hanyalah tiga perkara iaitu anak soleh yg sentiasa mendoakannya, sedakah jariah yg dilakukannya dan ilmu yg bermenfaat yg ditinggalkannya.

No comments:

Post a Comment