Total Pageviews

Monday, October 5, 2009

Cuti sabatikal

Pada 1/10/2009 saya mendaftar semula bertugas setelah tamat menjalani cuti sabatikal selama 9 bulan iaitu dari 1/1/09 - 30/9/09 (kebetulan sebaik shj pulang dari menunaikan fardhu haji). Inilah peluang yg sgt berharga di berikan oleh UTM setelah saya bertugas lebih kurang 28 tahun dan selepas tamat tempoh bertugas sbg Timbalan Dekan (Pembangunan) Fakulti Pendidikan selama 6 thn (ini adalah antara yg terlama - 3kali lantikan setiap 2 thn !). Walaupun saya bertugas spr biasa, menyelia projek/tesis pelajar, menghadiri mesyuarat yg penting dsbnya, tetapi saya telah diberi pelepasan mengajar, yg sebelum ini memerlukan bagitu byk masa dan tumpuan.

Alhamdullilah dlm masa cuti sabatikal ini, saya telah dapat merangka penulisan buku berjudul "pemikiran matematik dan amalan" yg ditulis bersama pelajar sarjana saya yg juga seorang guru matematik sek menengah. Penulisan ini cuba menggabungkan aspek teori dan praktikal agar buku ini menjadi lebih bermakna lagi kpd pembacanya.

Saya telah berbincang dgn pihak DBP (pernah menerbitkan buku teks matematik KBSM 1989dulu bersama rakan rakan lain) dan pihak Penerbit UTM ( juga bersama penulis lain telah menerbitkan buku Diagnostik dan Pemulihan Matematik, 2005 - buku ini Alhamdulillah telah di anugerahkan hadiah saguhati buku karya asli terbaik oleh UTM dan Persatuan Matematik Malaysia (PERSAMA) untuk diterbitkan dgn salah satu penerbit tersebut pada awal thn 2010 nanti, InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment