Total Pageviews

Monday, October 5, 2009

Bengkel PTK dan implikasinya

Pada 2-4 okt 2009 bertempat di Hotel Mahkota, Melaka telah diadakan satu bengkel penyemakan semula program PTK UTM bagi semua tahap perkhidmatan akademik dan non akademik staf UTM. Saya juga terlibat dlm perancangan awal pada 6/7 tahun lepas dihotel yg sama dan seterusnya mengajar beberapa kumpulan staf akademik bagi kursus jaminan kualiti dan rekabentuk&pembangunan kurikulum.

Berdasarkan pengalaman mengajar itu saya mencadangkan agar penambaikan dilakukan dalam pengendalian kursus masa depan supaya berbentuk " continuos professional development"(CPD)spr yg telah dijalankan di USM dan juga terkenal diluar negara spr di USA dlm program CPD bagi sektor perguruannya.Dlm CPD kursus diadakan secara berterusan,tidak hanya terhad kpd 3/4 tahap kecekapan spr skg (TK1-TK6).

Sayangnya,kata ketua PTK UTM ,walau pun cadangan itu sgt baik tetapi pelaksanaannya sgt sukar dan leceh/rumit- UTM kena rancang dan adakan kursus spr tak berkesudahan.
Tetapi utk menjadi organisasi yg cemerlang inilah sepatut caranya.

Saya agak kecewa tapi apa boleh buat kawan kawan lain pun nampak macam tak sokong shj kecuali saorang Prof Madya nampak macam sokong sedikit cadangan saya. Tapi tak pa lah kita senang ikut majoriti shj.

No comments:

Post a Comment