Total Pageviews

Friday, February 26, 2010

Rukun Tadhiyah

Ana ingin berkongsi sedikit ringkasan intipati ceramah utz Hasanuddin semalam yg ana rasa sangat baik dan berkesan sekali.

1. Pada tahun 1928, Imam Hassan Al Banna telah memperkenalkan rukun At Tadhiyah( pengorbanan) sbg rukun baiah ke 5 dalam IM.

2. Mengimbau kembali kisah pengorbanan besar oleh Nabi Ibrahim a.s dan oleh 2 sahabat Nabi iaitu Suhaib (mengembalikan hartanya kpd Quraish untuk berhijrah ke Madinah bersama Nabi) dan Dhomrah (walaupun lumpuh dan dikecualikan berhijrah tetapi selepas turun surah an-Nisa yg menyeru untuk berhijrah, beliau tetap mahu berhijrah...).

3. Tidak ada jihad tanpa pengorbanan dan pengorbanan itu datang dari hati masing masing serta very personal in nature. Hanya diri sendiri (dan Allah swt - my emphasis) shj yg tahu.

4. Perlu kita ambil semangat gabungan tiga masjid ie Masjidil Haram ( berlazat lazat dgn Allah swt), Masjid Nabawi ( menegakkan syariat dan sunnah Nabi ) dan Masjidil Aqsa ( kemuncak segala pengorbanan) dlm perjuangan dakwah kita, sebab jika tidak, ia hanya jadi bahan perbincangan akademik dan intelektual shj.

5. Jika sesaorang hendakkan sesuatu di dunia ini dan ia dapat semuanya, itu tanda ia akan ke neraka (nau'zubillah)
tetapi sebaliknya jika sesaorang hendakkan sesuatu tetapi ianya tidak dapat, itu tandanya ia akan ke syurga (insyaAllah).

6. Tadhiyah yg paling mudah untuk dilakukan oleh sesaorang individu ialah dgn banyak berpuasa dan banyak bersolat malam.

7. Akhirnya uzt membawa kisah pengorbanan Mus'ab Ibn Umair (drp seorang yg kaya sebelumnya tetapi mati syahid dlm keadaan yg amat miskin) yg telah membantu Nabi ketika berhijrah ke Madinah.


Sekian semoga bermanfaat. Jzkk sekali lagi uztz.

No comments:

Post a Comment