Total Pageviews

Friday, February 5, 2010

Erti Hidup Pada Memberi

Tertarik dgn saranan uzt Hazrizal(Saifulislam.com) mengenai tajuk atau konsep diatas dlm program motivasi pagi TV3 sabtu lepas. Memang benar dan tepat sekali bahawa tugas kita dalam hidup didunia ini adalah pada memberi dalam berbagai bentuk dan konteksnya. Pemberian itu boleh berupa wang ringgit, harta benda, masa, tenaga, buah fikiran, pertolongan, dakwah, tunjuk ajar, bimbingan dsbnya kepada berbagai pihak spr ibu bapa, keluarga, masyarakat, negara, agama, jemaah, organisasi, tempat kerja dsb. Jika apa apa yg kita beri itu (seumpama spr saham) ikhlas, InsyAllah Allah swt akan mengiranya sbg pahala (seumpama spr dividen/keuntungan) untuk kita tuai atau kutip diakhirat nanti. Lebih banyak yg kita beri atau sumbangkan tentulah lebih banyak pula yg kita akan perolehi kelak. Kita hanya boleh memberi shj didunia ini, tidak boleh menuai.

Dari sudut itulah pentingnya kita bekerja dan terus bekerja atau berusaha dgn bersungguh sungguh sedaya upaya kita dalam apa apa peluang dan kesempatan yg ada supaya masa kita tidak terbuang bagitu shj sehingga kita terlepas peluang untuk memberi sesuatu khasnya kpd pihak yg sangat memerlukan pemberian kita pada ketika itu.

Semoga Allah swt membimbing dan mempermudahkan kita semua agar sentiasa memberi yg terbaik kpd kemajuan Islam sejagat. InsyAllah.

No comments:

Post a Comment