Total Pageviews

Tuesday, August 16, 2011

MEMPERKASAKAN PROGRAM TARBIAH DI SEKOLAH HIDAYAH

Tujuan utama penubuhan Sekolah Islam Hidayah adalah untuk melahirkan insan rabbani yg soleh lagi musleh dan juga cemerlang pencapaian akademiknya. Namun begitu fokus yg kadangkala keterlaluan kpd pencapaian akademik dan kokurikulum seperti yg berlaku disekolah sekolah lain mungkin boleh menyebabkan kita terpengaruh dan secara tidak langsung mengurangkan tumpuan kita kpd matlamat asal kewujudan sek Hidayah itu sendiri.

Dalam usaha untuk memperkasakan lagi dan membuat proper alignment aspek tarbiah ini agar sejajar dgn falsafah asal sekolah kpd samaada guru mahu pun pelajar peringkat sek rend dan juga menengah, maka muzakarah guru guru dan lembaga pengelola sekolah (LPH) pada 14 0gos 2011 di pejabat IKRAM Johor yg lepas telah mengambil ketetapan asas (back to basics)berikut untuk dilaksanakan secara bersungguh sungguh oleh semua guru, pelajar dan juga staf sokongan sekolah.

1. memperkasakan amalan solat khususnysa solat berjemaah disekolah
2. menguasai bacaan Al-Qur'an dgn betul dan lancar
3. mengukuhkan bi'ah solehah di sekolah( mengamalkan adab dan akhlak mulia)
4. memantapkan program dan aktiviti tarbiah guru
dan pelajar (spr usrah,qiam, puasa sunat, tamrin, daurah, mukhaiyam dsb)

Semua perkara diatas adalah saling berkaitan dan perlu dilaksanakan secara bersepadu dan serentak oleh semua pihak disekolah.

Semoga segala amalan itu dipermudahkan dan diberkati oleh Allah swt.

No comments:

Post a Comment