Total Pageviews

Tuesday, November 3, 2009

Kerja makin mencabar

Tugas sbg pensyarah kini dan masa depan makin mencabar and very demanding. Tak spr dulu pensyarah hanya perlu prepare lecture notes elok elok kemudian bersyarah dgn baik shj. Kerja lain spr research, writing papers hanyalah optional dan bukan mandatory.
Tetapi skg bila wujud sistem KPI sekarang semua kerja lain selain teaching yg core itu yg dulunya optional sudah menjadi KPI yg wajib dilakukan. Sistem carrot and stick /rewards and punishments mula digunakan. Sebenarnya saya bersetuju jika sistem ini diguna pakai lebih awal sebaiknya ketika saya mula masuk UTM pd tahun 1981 dulu. Ini memudahkan semua pihak sebab expectationnya jelas, berapa research/ kertas nya/peyeliaan tesis/AJK Mesyuarat dsb telah ditentukan terlebih dulu diawal tahun - mudah kita menguruskan masa dan pihak atasan menilainya.

Namun bagitu tugas sbg pensyarah ini telah memberikan personal satisfaction kpd saya dan sekurang kurang saya telah dapat memberikan sedikit sebanyak contribution/ sedikit saham dlm pembentukan generasi masa depan khususnya dlm bidang pendidikan/latihan guru matematik yg saya ceburi hampir 30 thn ini. Semoga Allah swt meredai dan merahmati serta mengiranya sbg amal jariah saya sehingga ke hari akhirat InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment