Total Pageviews

Sunday, November 15, 2009

Bidding for top-down research

Pada 13-15 /11/09 bertempat di Dorsett Hotel KL kami lebih kurang 40 org pensyarah UTM dgn bimbingan Prof Jeff dari USA berkumpul untuk menyediakan research proposal
mengenai transformasi engineering education di Malaysia. Bajet yg dipohon berjumlah lebih kurang RM I juta bagi tempoh 3-5 thn.Kami semua berperah otak menyediakan proposal lengkap untuk diserahkan kpd KPT yg akan mempertimbangkannya bersama proposal dari universiti lain,khabarnya strong contendernya adalah UKM.

Jika diluluskan ianya tentulah menjadi tugas yg agak mencabar bagi kami semua. Jika tidak pun mungkin kami akan teruskan dalam bentuk yg lain, jadikan beberapa projek kecil yg boleh dibuat pada sekala yg kecil dan berterusan.

Walau apa pun pengalaman ini sangat berguna dan kami sedar bhw kajian /amalan baru tersebut telah dilaksanakan dgn meluas di negara negara maju khususnya USA melalui program STEM (Science,Technology, Engineering and Mathematics)bermula dari peringkat sekolah rendah lagi.

InsyaAllah saya cuba memberi sedikit sumbangan bagi memajukan negara khususnya dalam kalangan umat Islam - memperkasa bidang sains dan teknologi seperti mana kecemerlangan tamadun Islam dahulu.

No comments:

Post a Comment